Falsterbo Horse Show 2017

Hej! Här kommer ett inlägg om Falsterbo, lite sent! Vi var nere fredag och lördag. Jag älskar ju att kolla på hoppning, så mesta tiden spenderades vid hopparenan. Men jag tänker att vi tar dag för dag, och sedan lite bilder som avslutning så det inte blir för rörigt.

Vi åkte ner till Skåne och Trelleborg, där vi bodde, på torsdagen.  Vi kom dit på eftermiddagen och kikade i lite affärer samt åt middag. Men ganska tidigt gick vi och la oss, eftersom nästa morgon var tidig. Strax före klockan 9, när första hoppningen började, var vi på plats. 

Den första klassen var en 145 tidshoppning. Vann gjorde Jur Vrieling med Acascia. Det var en fin runda, nästan två sekunder snabbare än tvåan! Bästa svensk blev Malin Bayard Johnsson på Second Chance. En jättefin runda, synd att den inte var snabbare så det blev svensk seger. 

Efter följde ännu en 145 klass, tidshoppningen. Det var även kvalet till derbyt. Av de 20 som kom till start, fullföljde endast 14. För den första svensken gick det inte så bra direkt. Det var Alexander Zetterman på Cordalis 8. Efter ett räcke hände något i landningen och de gick omkull. Det såg lite otäckt ut. Det slutade i ett brutet nyckelben. Nästa svensk, Angelie von Essen på Lowellie, kom inte heller i mål, när hästen inte kände för att hoppa ett hinder. Resterande svenskar kom i mål. Bäst gick det för Peder Fredricson och Carat Desire som hade en väldigt fin, felfri runda. De slutade sjua på det. På plats 10 hamnade Fredrik Jönsson med Luckie, som hade en fin runda och bara ett nedslag. Vann gjorde Cian O`Connor, som vi tyvärr inte såg. 

I pausen sedan passade vi på att äta och att kika på mässan. Jag och min kompis köpte likadana emoji tröjor. De vita med en enhörning på. Så sköna! Till lunch åt jag nudlar, väldigt gott. Vi gick tillbaka till banan ganska tidigt, eftersom vi ville ha bra platser till Nations Cup. I laghoppningen gick det inte så bra för Sverige, men det var väldigt kul att Henrik von Eckermann red dubbelnolla! Överlag väldigt fina rundor, med lite små missar och ingen tur på rätt sida. Sverige slutade på delad femteplats med USA. I slutändan stod tre lag på fyra fel, och det väntades omhoppning. Det handlade om Tyskland, Irland och Nederländerna. Det var en rolig omhoppning som började snabbt för tyskarna. Irland fick tyvärr ett nedslag när Denis Lynch vände väldigt snävt, men de hade nog varit snabbast annars. Vann gjorde Nederländerna efter att Jur Vrieling hade ridit en snabb och felfri omhoppning. Spännande in i det sista alltså! Efter Nationshoppningen åkte vi tillbaka till hotellet.

På lördagen var vi väldigt trötta, så vi åkte till Falsterbo först vid halv två. Det första som vi såg då var puissance (höjdhoppning). Det var ingen svensk med, men två norskar, en belgare, en tysk och en italienare. Jag har för mig att de började på 150-160 nånting. Det klarade alla, men den tyska ryttaren valde att inte fortsätta då hans häst hade fått en lättare skada, tråkigt! Resterande klarade även 180 (tror jag att det var). På 190 kom inte italienaren över, men de andra klarade det. Nu låg muren på 2m, helt sjukt att man ens vågar styra på? Jag skulle dock inte velat styra på 160 heller, men ändå! Hursomhelst, den belgiska ryttaren gjorde ett försök, men hästen stannade och han valde sedan att bryta. Då återstod Pål Flam och Johan-Sebastian Gulliksen, båda från Norge. Ingen av dem klarade 2 meter, utan de rev. Men de var inte långt ifrån! 

Derbyt gick i irländsk dominans. När det är fyra ryttare till omhoppning, och tre av dom är irländare, den sista svensk. Är det inte självklart att svensken blir fyra då? Så fjärdeplatsen till Peder. Vann gjorde Bertram Allen, tvåa Shane Sweetnam och trea Cian O`Connor. Cian hade en otroligt fin häst, Copain du Perchet CH. Den var såå fin! 

Efter derbyt gick jag för att köpa hästlösviktsgodis. Eftersom Moan älskar banan tog jag halva burken med banan. Vi struntade i Six Bar hoppningen för att inte vara hemma mitt i natten. Så runt klockan 22.15 var vi hemma igen.

Nu hade jag tänkt bjuda på lite bilder jag tog:


Stephanie Holmen - Clarence


Jonna Ekberg - Dolitaire Chavannaise

Bertram Allen - Christy Jnr

Peder Fredricson - H&M Carat Desire (Derby)

Johan-Sebastian Gulliksen - Via v. Karmenhoek Z

Alexander Zetterman - Cordalis 8



Pål Flam - Brilijantbridge B

Rolf-Göran Bengtsson - Spring Dark 

Peder Fredricson - H&M Carat Desire (kval)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

2017 är slut

Free Rein

Snygga ridkläder